|
Prima - Noutăți - ADR Nord și USARB învață de la Cehia cum să utilizeze sistemele geoinformaționale și branding-ul ca instrumente de promovare regională
07.09.2016 2559 accesări ADR Nord
Un grup de specialiști de la ADR Nord și Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți (USARB) a studiat, în perioada 22-26 august, experiența Cehiei în domeniul sistemelor geoinformaționale (GIS) în planificarea strategică, precum și în cel al branding-ului, ca instrument de promovare regională. Vizita de studiu în Cehia a specialiștilor de la ADR Nord și Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți (USARB) a avut loc în cadrul proiectului „Dezvoltarea planificării strategice în Regiunea de Dezvoltare Nord, Moldova”, realizat de Royal HaskoningDHV și ADR Nord și sprijinit financiar de Agenția Cehă pentru Dezvoltare. Proiectul, în valoare totală de aproximativ 92 de mii de euro, este realizat în perioada 2015-2017. „Echipa ADR Nord s-a convins încă o dată că planificarea și inovarea sunt două componente importante în dezvoltarea unei regiuni. Utilizarea sistemelor geografice informatice GIS pentru pregătirea și programarea dezvoltării regionale facilitează modernizarea procesului de planificare regională, bazându-se pe cerințele europene privind dezvoltarea regională”, susține directorul ADR Nord, Ion Bodrug. În incinta Institutul de Planificare și Dezvoltare din Praga, specialiștii ADR Nord s-au familiarizat cu utilizarea datelor geospațiale în planificarea strategică a regiunilor urbanizate, cu etapele de pregătire a documentației pentru administrațiile publice și cu mecanismele de implicare a locuitorilor orașului Praga în planificarea urbană. Potrivit directorului ADR Nord, Ion Bodrug, experiența acumulată în cadrul vizitei la Institutul de Planificare și Dezvoltare din Praga va fi utilizată de către specialiștii Agenției la crearea și utilizarea bazelor de date regionale în procesul de planificare strategică, implicând actori locali și regionali în acest proces. La Ministerul Dezvoltării Regionale din Republica Cehă (MDRC), membrii delegației de la ADR Nord și USARB au fost familiarizați cu structurile administrative regionale și locale din Cehia, politicile de dezvoltare naționale/regionale, domeniile de intervenție prioritare ale politicii dezvoltării regionale în Cehia, legislația în domeniul vizat, cu procesul de elaborare a politicii de dezvoltare regională, cu instrumentele de planificare teritorială etc. Vizita specialiștilor ADR Nord la MDRC a fost, potrivit directorului ADR Nord, Ion Bodrug, una productivă și cu multe întrebări din partea delegației din Republica Moldova. Potrivit directorului Ion Bodrug, experiența partenerilor cehi în domeniul politicilor de dezvoltare naționale/regionale poate fi aplicată și în Republica Moldova. Directorul ADR Nord susține că partenerii cehi și-au arătat disponibilitatea să colaboreze cu reprezentanții delegației de la ADR Nord și USARB în perioada următoare. ZIUA II. Reprezentanții ADR Nord și USARB au vizitat microregiunea Prachensko, unde au acumulat cunoștințe cu privire la Strategia de marketing regional Prachensko, produsul regional precum și cele mai bune practici în implementarea strategiei. În acest context, microregiunea Prachensko este una dintre primele microregiuni din Republica Cehă care a înregistrat un brand regional, iar responsabil de elaborarea și implementarea brand-ului regional este Grupul de Acțiune Locală (GAL) al acestei microregiuni. ZIUA III. Colaboratorii ADR Nord s-au întâlnit cu reprezentanții Centrului Urban de Informare al zonei metropolitane Brno. Coordonatorul Departamentului Afaceri Regionale, Eva Kalova, a vorbit despre zona metropolitană Brno, care este situată în sud-estul țării și este cel mai important loc din punct de vedere politic și cultural al regiunii Moravia de Sud. Conform datelor pentru anul 2015 calitatea vieții populației orașului Brno este pe poziția 46 în lume și poziția 18 în Europa. Strategia de Dezvoltare a zonei metropolitane Brno a fost actualizată în anul 2007, iar în prezent se lucrează la o strategie nouă, care va intra în vigoare în 2018 și va cuprinde perioada până la anul 2050. Această strategie va fi bazată pe: imaginea internă / externă a orașului; dezvoltarea economică locală; ridicarea calității vieții populației; inovații și cercetare; transport și infrastructură. În procesul de elaborare a strategiei se folosește mult aplicația GIS (www.gis.brno.cz). În aceeași zi, directorul HaskoningDHV, Radim Gill, instituția cehă care implementează proiectul „Dezvoltarea planificării strategice în Regiunea de Dezvoltare Nord, Moldova” împreună cu ADR Nord, a prezentat o lecție de planificare strategică, cu stabilirea indicatorilor, rezultatelor și planificării acțiunilor ce pot ajuta la atingerea scopului proiectului. Pentru o mai bună memorizare a acestor subiecte, toate exemplele au fost bazate pe povestea „Alba-ca-Zapada și cei șapte pitici”. ZIUA IV. Delegația de la ADR Nord și USARB a efectuat o vizită de studiu în Regiunea Moravia de Sud, locația Hostetin, administrația căreia se bucură de o bogată experiență în domeniul dezvoltării branding-ului regional. Cu acest prilej s-a discutat despre branding-ul regional și certificarea lui, precum și despre promovarea brand-ului regional și plasarea de produs. Totodată, membrii delegației au avut posibilitatea să studieze un proiect-pilot în Republica Cehă proiectul realizat. Este vorba de proiectul local din Hostetin, în cadrul căruia a fost construit centrul comunitar local conform principiilor „casei pasive”. Acest proiect-pilot i-au ajutat pe specialiștii ADR Nord să înțeleagă mai bine principiile de funcționare a unei „case pasive", pe de o parte, iar pe de altă parte - particularitățile implementării unui proiect în acest domeniu. „Casele pasive” sunt acele case care asigură un climat interior confortabil și vara și iarna, fără însă a fi nevoie de o sursă convențională de încălzire. ZIUA V. Reprezentanții ADR Nord au fost divizați în două grupuri: o parte a delegației a vizitat Centrul regional de turism din Moravia de Sud, iar cealaltă parte a vizitat Centrul de Inovare din Moravia de Sud, unde s-a familiarizat cu modul de funcționare a unui astfel de centru. În cadrul vizitei la Centrul regional de turism din Moravia de Sud, specialiștii ADR Nord au făcut cunoștință cu particularitățile cadrului instituțional al Centrului, modul de funcționare, politicile, obiectivele și proiectele implementate. Participanții au fost interesați de modelul de funcționare a Centrului, care activează pentru a susține asociațiile locale turistice din regiunea Moravia de Sud, fiind impresionați de activitățile de promovare a destinațiilor turistice din această locație, mărcile, produsele regionale înregistrate și promovate, proiectele și concursurile inițiate pentru a susține și a motiva antreprenorii din domeniul turismului. În cadrul întrunirii la Centrul de Inovare din Moravia de Sud, au fost puse în discuție subiecte axate pe Strategia de Inovare a regiunii Moravia de Sud, afaceri inovative în Moravia de Sud și alte subiecte din domeniu. Totodată, delegația a avut posibilitatea să viziteze birourile și spațiile destinate companiilor incubate în cadrul Centrului de inovație precum și laboratoarele dotate cu echipamentul necesar. Potrivit directorului ADR Nord, Ion Bodrug, informațiile acumulate în cadrul întrunirii la Centrul de Inovație sunt utile și necesare în contextul elaborării a unui proiect de dezvoltare care vizează crearea unui centru similar în cadrul Universității de Stat „Alecu Russo” din Bălți. În a doua parte a zilei, reprezentanții ADR Nord și USARB, însoțiți de colaboratorii HaskoningDHV, au vizitat Agenția de Dezvoltare Regională din Moravia de Sud, unde s-a vorbit despre rolul și sarcinile agenției în dezvoltarea regiunii vizate. Echipa din Republica Moldova a stabilit primii pași în relațiile comune de parteneriat dintre ADR Nord și ADR Moravia de Sud. „Luând în considerare experiența Republicii Cehe în domeniul GIS și branding-ului regional, putem spune cu certitudine că cooperarea și inovația reprezintă pilonii succesului în dezvoltarea Regiunii de Dezvoltare Nord, precum și în sustenabilitatea proiectelor de dezvoltare. Experiența bogată a specialiștilor Cehi în dezvoltarea branding-ului regional și certificarea produselor sub egida acestuia este un proces de lungă durată și necesită implicarea activă a tuturor actorilor regionali. Mai mult ca atât, întreținerea unui brand viabil presupune unele cheltuieli de administrare, din care motiv beneficiarii acestuia sunt nevoiți să achite cotizații”, se arată în raportul vizitei de studiu, elaborat de specialiștii ADR Nord. |